Βιογραφικό Σημείωμα: Ο Γιάννης Λεοντάρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1965.
1. ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΙ ΤΙΤΛΟΙ
1987. Πτυχίο Τμήματος Νεοελληνικής Φιλολογίας (Τομέας Γενικής και Συγκριτικής Λογοτεχνίας) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
1989. Μεταπτυχιακό δίπλωμα (DEA) Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας στο Πανεπιστήμιο Paris X – Nanterre.
1997. Υποστηρίζει τη διδακτορική του διατριβή (αξιολογείται με τον ανώτατο βαθμό αξιολόγησης: Άριστα και έπαινο της επιτροπής των καθηγητών – «TRES HONORABLE AVEC FELICITATIONS») στον τομέα της Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας / Ερευνητικός κλάδος: Λογοτεχνία και Κινηματογράφος, στο Πανεπιστήμιο PARIS X – NANTERRE με θέμα: «Σιωπή και αρνητικότητα στη λογοτεχνική και την κινηματογραφική αφήγηση. Ο ρόλος του λανθάνοντος αναγνώστη μπροστά στη σιωπή του έργου, στον Αγγελόπουλο, τον Γκοντάρ, τον Βαλτινό, τη Ντυράς και τον Τορνέ».
2. ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ
2000-2011: Διδάσκει στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αρχικά με σύμβαση ΠΔ 407 (γνωστικό αντικείμενο: Ιστορία και Θεωρία του κινηματογράφου) και στη συνέχεια στις βαθμίδες του λέκτορα και του επίκουρου καθηγητή.
2011-2023: Διδάσκει στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου – κατόπιν μετακίνησης – στις βαθμίδες του επίκουρου και του αναπληρωτή καθηγητή, ενώ το 2022 εκλέγεται στη βαθμίδα του καθηγητή στο αντικείμενο «Σκηνοθεσία Θεάτρου και Κινηματογράφου».
Διοικητικά καθήκοντα:
2023 : Κοσμήτορας της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
2018-2019: Πρόεδρος του Τμήματος Παραστατικών και Ψηφιακών τεχνών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
2016-2017: Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. (άμισθη θέση επί θητεία).
2015-2018: Αντιπρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Ναυπλίου «Παλαμήδης» (άμισθη θέση επί θητεία).
3. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΕΡΓΟ (ενδεικτικα):
ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ
2023: Κάτοικοι της σκηνής: λεκτικές δράσεις και άλλα εργαλεία ηθοποιών, Ύψιλον/βιβλία, Αθήνα, 2023.
2021: Ναρκοπέδια της ανάγνωσης. Όψεις της αναγνωστικής περιπέτειας στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και την θεατρική παράσταση, Ύψιλον/βιβλία, Αθήνα, 2021.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑ
2021: «Η θεατρική σκηνή ως φιλμικός τόπος του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν» στο, Γιώργος Πεφάνης (επιμ.), Σκηνές, εικόνες, βλέμματα. Διασταυρώσεις του θεάτρου και του κινηματογράφου, Εκδόσεις Ε.Α.Π., Αθήνα, 2021 (υπό εκδοση / επισυνάπτεται βεβαίωση του εκδότη).
Β. ΕΠΙΜΕΛΕΙΕΣ
2008: Επιστημονικός επιμελητής της έκδοσης του βιβλίου του Jacques Αumont, Ο κινηματογράφος και η σκηνοθεσία, (τίτλος πρωτοτ., Le cinéma et la mise en scène, Paris, Armant Colin, 2006), μετάφραση Μαριάννα Κουτάλου, Αθήνα, Πατάκης, 2008.
4. ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΕΡΓΟ
Ως σκηνοθέτης στον κινηματογράφο εργάζεται από το 1987. Εχει σκηνοθετήσει πέντε μικρού μήκους ταινίες, μία επιστημονική σειρά ντοκιμαντέρ και ένα ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους. Οι μικρού μήκους ταινίες του έχουν αποσπάσει διακρίσεις στο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας (1990, 1996, 1999), δύο φορές το Α' Κρατικό Βραβείο (1994, 1996,) ενώ έχουν επιλεγεί για το διαγωνιστικό τμήμα αρκετών ξένων φεστιβάλ. Το μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ του με τίτλο «ΕΓΚΩΜΙΟ ΒΡΑΔΥΤΗΤΑΣ» τιμήθηκε με το Α΄Κρατικό Βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ το 2002. Έχει σκηνοθετήσει ταινίες βίντεο για αρκετές θεατρικές παραστάσεις συνεργαζόμενος με το Κ.Θ.Β.Ε, την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης, το Θέατρο του Νότου κ.α.
Μετά το 2004 στρέφεται στην θεατρική σκηνοθεσία. Από το 2005 έως το 2023 υπογράφει περισσότερες από είκοσι θεατρικές σκηνοθεσίες, είτε σε συνεργασία με τον Θίασο Κανιγκούντα είτε στο πλαίσιο άλλων συνεργασιών, μεταξύ άλλων με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, το φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, το Θέατρο του Νότου, και την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης. Σκηνοθετεί έργα των: Χοφμανσταλ, Βιριπάεφ, Καπετανάκη, Σέξπιρ, Πομμερά, Μπέκετ, Καρτράιτ, Βέλτσου, Μπουλγκάκοφ, Σάιμον, Σέρμαν κα.
Συνεργάζεται επίσης με θεατρικούς οργανισμούς στο εξωτερικό όπως το Festival Avignon OFF, Festival Chantiers d’Europe, το Heidelberger Stuckemarkt Festival και το Between the Seas Festival στη Νέα Υόρκη.
Ιδρυτικό μέλος το 2005, της ομάδας ΘΙΑΣΟΣ ΚΑΝΙΓΚΟΥΝΤΑ η οποία επιχορηγήθηκε από το ΕΚΕΘΕΧ για τις θεατρικές περιόδους 2007-08. και 2008-09.
Καλλιτεχνικός επιμελητής του κύκλου εκδηλώσεων «Νύχτες Βραδύτητας» στο πλαίσιο της Ελευσίνας-Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2023 για το έτος 2022.
5. ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
- Γαλλικά (άριστα- SORBONNE 2)
- Ιταλικά, (πολύ καλά – Diploma I)
- Αγγλικά (καλά)
Yannis Leontaris was born in Athens, Greece in 1965. He studied Modern Greek Literature in Aristotle University of Thessaloniki. In 1997 he received his PhD on Comparative Literature from Paris X-Nanterre University. From 1989 to 1997 he attended courses of Ηistory and Sociology of Cinema in E.H.E.S.S. in Paris. He also attended workshops of Direction by Anatoli Vassiliev. His PhD thesis was on the comparative approach of cinematographic and literature narratives from the perspective of Reception Theory. (Doctoral Thesis: Non-dit et negativité dans le récit écrit et le récit filmique: le rôle du lecteur implicite devant le silence de l'oeuvre chez Angelopoulos, Godard, Valtinos, Duras, Tornès (Silence and Negativity in Literary and Filming Narration. The Role of the Implied Reader in front of the Silence of the Text, in Angelopoulos, Godard, Valtinos, Duras and Tornes) Thèse de Doctorat (PhD) at Paris X - Nanterre University under the supervision of Professor Claude De Grève. (Presented on 8-12-1997) (Mention: Tres Honorable avec felicitations du jury). He currently holds the position of Professor in the Department of Theatre Studies, Faculty of Fine Arts, University of Peloponese, where he teaches Direction and Acting. His inquiring interests are focused in the comparative study of Cinema and Literature as for narrativity, and in Theatre Directing. He has participated with his writings in collective, scientific publications and several of his articles have been published in scientific journals and conferences minutes. From January 2016 since Mars 2017 was President of the Board of Direction of the Greek Film Center. He worked as a film director from 1987 to 2004. His films have been awarded with the National Award for Best Short Film (1994, 1996) and the National Award for the Best Documentary Film (2002). Since 2004 he directs for the theatre. He is a founding member of the theatre group “Kanigunda Theatre Company”. From 2005 to 2017 he has directed various theatre pieces and has translated various plays in Greek. He has collaborated with the National Theatre, the National Theatre of Northern Greece, Onassis Cultural Center, Athens Festival, Theatro tou Notou, “Karolos Koun” Theatre and Peiramatiki Skini tis “Technis”. He has also presented his theatre works in collaboration with international theatre institutions and festivals such as Festival Avignon OFF (2008, 2018), Festival Chantiers d’Europe (Paris 2013), Heidelberger Stuckemarkt Festival (2103) and Between the Seas Festival (New York 2013). In 2019, his work for the performance “The Elephant” was selected as the greek participation at the 18th edition of the Union des Theatres de l’Europe Festival (Cluj -Romania). He has directed plays by Hoffmanstahl, Shakespeare, Bulgakov, Viripaev, Pommerat, Sherman and others. He organized, by invitation, theatrical workshops at the European Cultural Center of Delphi (Delphi Festivals and Ancient Drama, July 2017), the State Theatre of Northern Greece (2014, 2017), the Onassis Foundation for Literature and Arts (2010, 2013), the project Argos-Mycenae International Place (2017).
WORKS IN THEATRE (Directions) WITH KANIGUNDA THEATRE GROUP
- 2005-2007. Electra by Hugo Von Hofmannsthal, (In Summer 2008 participated with 23 performances at the AVIGNON OFF Festival)
- 2007. The Shepherd Dog (Anonymous) - Amore Theatre (May 2007).
- 2009. Ivan Viripaev's Genesis No 2 - coproduced with the Charles Koun Art Theatre. Theatre of Frynichou Street.
- 2009. The Veggera, by Elias Kapetanakis, National Theatre (Modern Athens Theatre.)
- 2010. Hamlet, (co-directed with Theodore Gonis), Philippi-Kavala Festival, July-August 2010, Medieval Castle of Kavala.
- 2012: co-produced with Stegi Grammaton Onassis Foundation, participates in the dramaturgy and directs the play City-State presented in Athens and for two performances at Théâtre de la Ville in Paris. (Festival Chantiers d'Europe). In 2013, the play is presented at the Heidelberger Stuckemarkt Festival and the Wild Project Theatre (Between the Seas Festival) in New York
- 2012, Performance with Maria Kehagioglou, based on S. Beckett's Those Happy Days, at the Page_31 festival at CAMP in Athens.
- 2013, April, in Stegi Grammaton Onassis Foundation, directs Joel Pommerat's play, Cercles / Stories for the first time in Greece.
IN COLABORATION WITH OTHER THEATRICAL ORGANIZATIONS
- 2008. The Merchants of Joel Pommerat, in collaboration with EXPERIMENTAL SCENE OF ART, (Thessaloniki, Amalia Theatre). The play was presented in June 2009 in the Athens Festival at the School Theatre.
- 2014. Jim Cartwright's The Mobile Phone Show, at the Teen Theatre Festival of Stegi Grammaton Onassis Foundation
- 2014. Electra and Iphigenia Project, by George Veltsos, Fougaro, Nafplio, Athens, Theatre of Cyclades Street Lefteris Vogiatzis.
- 2015. Don Quixote by Michael Bulgakov at the State Theatre of Northern Greece.
- 2017. The Threat of Artemis Moustaklidou at the Municipal Theatre of Athens. Kozani. In July 2018 participates with 23 performances at the AVIGNON OFF Festival.
- 2017-18. Ariagni by Stratis Circa's "Ruling States" - co-produced by National Theatre and Art Theatre.
- 2018-19. The Elephant by Kostas Mostantzoglou at the State Theatre of Northern Greece. Summer 2019, 18th edition of the Union des Theatres de l’Europe Festival (Cluj -Romania).
- 2020-21. Gently Down the Stream, by Martin Sherman, Stathmos Theatre, Athens.
- 2021. Dr. Palomero’s method, by Laurent Baffie, Cyprus-Nicosia, “Dentro” Theatre.
- 2022. Iro and Leandros, by Ioannis Skylitsis, Cyprus-Nicosia, “Dentro” Theatre.
- 2022. Psychologie of a husband of Syros – Christine, by Emm. Roidis, Stathmos Theatre, Athens
- 2022. Urgent e-mail from Tchekhov, by Anton Tchekhov and Neil Simon, Cyprus-Nicosia, “Dentro” Theatre.
PUBLICATIONS (SELECTION)
Books
- Yannis Leontaris, Minefields of Reading: Aspects of the reading adventure in Literature, Cinema, Theater, Ypsilon/Books, Athens, 2021
· Yannis Leontaris, Ιnhabitants of the Stage and Verbal Actions: Tools for Actors, Ypsilon/Books, Athens, 2023.
Θεωρία κινηματογράφου: διερεύνηση των σχέσεων ανάμεσα στη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο υπό το πρίσμα της συγκριτικής ποιητικής.
Συγκριτική προσέγγιση κινηματογράφου και θεάτρου σε ζητήματα θεωρίας της υποκριτικής και λειτουργίας του ηθοποιού στις δύο τέχνες.
Μελέτη της ιστορικής εξέλιξης της υποκριτικής τέχνης του κινηματογραφικού και του θεατρικού ηθοποιού.
Θεωρία Θεάτρου: εκφραστικοί κώδικες της υποκριτικής και εργαλεία θεατρικής σκηνοθεσίας.
Πρακτική εξάσκηση στους κώδικες της υποκριτικής τέχνης στο πεδίο της θεατρικής πρόβας/παράστασης και του κινηματογραφικού γυρίσματος.
Πρακτική εφαρμογή μοντέλων θεατρικής υποκριτικής και θεατρικής σκηνοθεσίας.
Cinema theory: exploring the relationship between literature and cinema through the lens of comparative poetics.
Comparative approach of cinema and theater to issues of theory of acting and function of the actor in the two arts.
Study of the historical development of the acting art of the film and theater actor.
Theater Theory: expressive codes of acting and theater directing tools. Practical practice in the codes of acting art in the field of theater rehearsal/performance and film shooting.
Practical application of theater acting and theater directing models.
ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ
2024: Γιάννης Λεοντάρης, Κάτοικοι της σκηνής: λεκτικές δράσεις και άλλα εργαλεία ηθοποιών, ύψιλον/βιβλία, Αθήνα 2024
2021: Γιάννης Λεοντάρης, Ναρκοπέδια της ανάγνωσης. Όψεις της αναγνωστικής περιπέτειας στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και την θεατρική παράσταση, ύψιλον/βιβλία, Αθήνα, 2021.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑ
2021: Γιάννης Λεοντάρης: «Η θεατρική σκηνή ως φιλμικός τόπος του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν» στο, Γιώργος Πεφάνης (επιμ.), Σκηνές, εικόνες, βλέμματα. Διασταυρώσεις του θεάτρου και του κινηματογράφου, Εκδόσεις Ε.Α.Π., Αθήνα, 2021.
2013: Γιάννης Λεοντάρης: «Ο χώρος και το μη-ορατό: τεχνικές της απόκρυψης στην κινηματογραφική και τη λογοτεχνική περιγραφή», στο, Δημήτρης Αγγελάτος, Ευριπίδης Γαραντούδης (επιμ.), Η λογοτεχνία και οι τέχνες της εικόνας, Αθήνα, Καλλιγράφος, 2013. σελ. 13-32.
2002: Γιάννης Λεοντάρης, Μάρθα-Ελένη Χριστοφόγλου, Σταύρος Σταυρίδης, Κάτια Σαβράμη, Κατερίνα Αρβανίτη, Γιώργος Ζερβός, Μάκης Φάρος, Χριστίνα Πολυχρονιάδου, Τεχνών Κρίσεις. Κείμενα για την κριτική (αρχιτεκτονική, εικαστικά, θέατρο, κινηματογράφος, μουσική, πολυμέσα, χορός), συλλογική έκδοση, (επιμέλεια: Κάτια Σαβράμη), Εκδόσεις DIAN, Αθήνα, 2002.
2001: Γιάννης Λεοντάρης, Χρήστος Δήμας, Ηλίας Δημητρίου, Στρατούλα Θεοδωράτου, Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος, Αχιλλέας Κυριακίδης, Βασίλης Λουλές, Γιάννης Μαρούδας, Μιχάλης Γαλανάκης, Γιάννης Τσίρος, Κατερίνα Φιλιώτου, Λευτέρης Χαρίτος, Ελισάβετ Χρονοπούλου), 12 μικρά σενάρια, Αθήνα, εκδόσεις t-short, 2001.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΕΣ
2017: Γιάννης Λεοντάρης, Μαρίνα Κοτζαμάνη (επιστημονική επιμέλεια), περ. Θεάτρου Πόλις,Διεπιστημονικό περιοδικό για το Θέατρο και τις Τέχνες του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, τχ.3-4, 2017-18
2009: Επιστημονική επιμέλεια τεσσάρων από τα επιστημονικά άρθρα που περιέχονται στη συλλογική έκδοση, Ο ηθοποιός, ανάμεσα στη σκηνή και την οθόνη, (επιμ. Χριστίνα Αδάμου), Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου, Αθήνα, Καστανιώτης, 2009.(Η επιμέλεια αφορά στα άρθρα των συγγραφέων: Jacqueline Nacache, Vincent Amiel, Philippe Tancelin Gwenaelle Le Gras).
2008: Επιστημονικός επιμελητής της έκδοσης του βιβλίου του Jacques Αumont, Ο κινηματογράφος και η σκηνοθεσία, (τίτλος πρωτοτ., Le cinéma et la mise en scène, Paris, Armant Colin, 2006), μετάφραση Μαριάννα Κουτάλου, Αθήνα, Πατάκης, 2008.
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ-ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ ΤΟΜΟΙ
2020: Γιάννης Λεοντάρης: «Ιδεολογία και σωματικότητα: το δίπολο «αφεντικό-υπηρέτης» στην παράσταση Κύκλοι/Ιστορίες (2013)», στο, Παναγιώτα Μήνη, Κωνσταντίνα Γεωργιάδη, Ιουλία Πιπινιά, Άννα Σταυρακοπούλου, Υπηρέτριες και Υπηρέτες: ιστορικά υποκείμενα και καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις στον ελληνόφωνο χώρο (19ος -20ος αιώνας), εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, 2020, σελ. 299-312.
2020: Γιάννης Λεοντάρης: «Forget me not. Mια παράσταση που δεν συνάντησε το κοινό της», στη συλλογική έκδοση, Άντρη Χ. Κωνσταντίνου, Καίτη Διαμαντάκου, Λεωνίδας Γαλάζης (επιμ.), Το θέατρο στη νεότερη και στη σύγχρονη Κύπρο, Πρακτικά Συνεδρίου, εκδόσεις Ηρόδοτος / Θεατρικό Μουσείο Κύπρου, Αθήνα, 2020, σελ. 433-446.
2019: Γιάννης Λεοντάρης: «Ηλέκτρα του Ούγκο φον Χόφμανσταλ, Παράσταση από φοιτητές και φοιτήτριες του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου», στο, Μαρία Βελιώτη-Γεωργοπούλου (επιμ.), Θέατρο και κοινωνία, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας, Αθήνα, 2020, σελ. 137-146.
2013: Συμμετοχή ως συν-συγγραφέας στην συλλογική έκδοση, Βολανάκη Γιούλη, Oliver Descotes(επιμ.), Αγαπημένη αδερφή μας Γαλλία, Αθήνα, Εστία, 2013.
2009: Γιάννης Λεοντάρης: «Σταθμοί στην περιπέτεια του προσώπου του ηθοποιού στον ελληνικό κινηματογράφο από το 1954 έως το 1974: σχέσεις ταύτισης και σχέσεις αμηχανίας με το θεατή» στη συλλογική έκδοση, Χριστίνα Αδάμου (επιμ.), Ο ηθοποιός, ανάμεσα στη σκηνή και την οθόνη,Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου, Αθήνα, Καστανιώτης, 2009, σελ. 49-59.
ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕ ΚΡΙΤΕΣ
2019: «Εουτζένιο Μπάρμπα έπαινος: η τέχνη του θαυμάζειν» στο περ. Πέλοπας/Pelopas, Επιστημονικό περιοδικό Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Τόμος 3, τεύχος 2, Ιούλιος-Δεκέμβριος 2019, σελ. 59-63.
2018: «Αριάγνη: από τη λογοτεχνική γραφή στη θεατρική σκηνή», περ. Σκηνή, το περιοδικό του Τμήματος Θεάτρου του Α.Π.Θ., τχ. 10, 2018, σελ. 171-173.
2018: «Επίδαυρος: οικεία και ξένη», στο περ. Θεάτρου Πόλις, Διεπιστημονικό περιοδικό για το Θέατρο και τις Τέχνες του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, τχ.3-4, 2017-18, σελ. 143-148.
2016: «Theatre is in Your Home! Where is Your Home Then?”, στο, Ζoniou, C. (Ed.) (2016,). YouthDOCs - Documentary Theatre & Video on Youth Culture, Personal Identity and Contemporary Reality: A Handbook for Practitioners & Teachers. Athens: Directorate of Secondary Education of Eastern Attica. ISBN: 978- 960-86680-8-9 2. Σελ. 127-130.
2012: «Kινηματογραφική προβολή και θεατρική σκηνή: η περίπτωση της Κέιτι Μίτσελ {Katie Mitchell}» , περ. Σκηνή, επιστημονικό ηλεκτρονικό περιοδικό του Τμ. Θεάτρου του ΑΠΘ, τ.4, 2012, σελ.65-70.
2010: «Θεατής, ηθοποιός, κείμενο: όψεις της χρονικότητας στον κινηματογράφο», περ. Επι Σκηνής, τ. 1 , Έκδοση του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ. Θεσσαλονίκη, 2010, σελ. 27-51.
2010: «Η συλλογική μνήμη ως καρνάβαλος και η αποκαθήλωση της «ελληνικότητας» στον ελληνικό κινηματογράφο: Διόρθωση του Θάνου Αναστόπουλου / Καπετάν Κεμάλ, ο σύντροφος, του Φώτου Λαμπρινού», περ. Ουτοπία, Φεβρ-Μάρτιος 2010, σελ. 55-71.
2005: «Φώτος Λαμπρινός, Ισχύς μου η αγάπη του φακού. Εικόνες εκ του φυσικού: η κινηματογραφική μυθοπλασία ως τρομοκράτης», περ. Ο Πολίτης , τ. 132, Αθήνα, Απρίλιος 2005, σελ. 53-57.
2001: "Ρόλοι και λειτουργίες του αφηγητή στη λογοτεχνική και την κινηματογραφική αφήγηση: πρώτα στοιχεία για μια εισαγωγή στη Συγκριτική Αφηγηματολογία". περ. Σύγκριση, τ. 12 Φθινόπωρο 2001, σελ 160-172.
2001: «Σταύρος Τορνές: η τέχνη του μη εφικτού», στο αφιερωματικό λεύκωμα, Σταύρος Τορνές,επιλογή κειμένων-επιμέλεια Ηλίας Κανέλλης, Σταύρος Καπλανίδης, εκδ. Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης-Καστανιώτης, 2001, σ.σ. 117-124.
2000: Συμμετέχει στη σύνταξη της Εκπαιδευτικής Ελληνικής Εγκυκλοπαίδειας, τόμος 28 : Θέατρο-Κινηματογράφος-Μουσική-Χορός, συντον.έκδοσης Ιωάννης Κ. Μπαστιάς, Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 2000, όπου και συνεισφέρει τα λήμματα: «Ελληνική κινηματογραφική πρωτοπορία» (σ.σ.121-122), «Κριτική κινηματογράφου» (σ.σ.211-212) και «Μικρού μήκους ταινίες» (σελ.224).
1996: «Η Εξαφάνιση: από τη διάσχιση του αφηγητή στη μεταμόρφωση του αναγνώστη", περιοδικό Μανδραγόρας, Νο 10-11, Αθήνα, Ιαν-Απρ. 1996, σελ. 138-140.
1994: "Για το λευκό στη λογοτεχνία: από τη σιωπή του αναγνώστη στην ανάγνωση της σιωπής",περιοδικό Ο Πολίτης, Νο 126, Αθήνα, Ιούνιος-Ιούλιος 1994, σελ 57-60.
ΕΠΙΜΕΤΡΑ
2011: «Εμείς και εκείνοι», επίμετρο στο, Γιώργος Βασιλάκος, Όμηροι των σκιών, Αθήνα, Ύψιλον, 2011, σελ. 127-137.
2010: «Η πρωτοχρονιάτικη συναυλία της Βιέννης», επίμετρο στο, Ζοέλ Πομμερά, Η μεγάλη και θαυμαστή ιστορία του εμπορίου – Κύκλοι / Ιστορίες, (μτφ. Λουίζα Μητσάκου), Αθήνα, Ύψιλον, 2010, σελ. 82-83.