Η διδακτορική του διατριβή αφορούσε καινοτόμες μεθοδολογίες διδασκαλίας και τη χρήση ψηφιακών παιχνιδιών για την εκμάθηση αρχών προγραμματισμού, ενώ στο πλαίσιο της μεταδιδακτορικής του έρευνας εξειδικεύτηκε στην ανάπτυξη εξατομικευμένων παιχνιδιών για την υποστήριξη της υπολογιστικής σκέψης. Ως επιστημονικός συνεργάτης του HCI-VR Lab, συμμετέχει σε ερευνητικά έργα που εξετάζουν τη σχέση τεχνολογίας, εμπειρίας χρήστη και πολιτισμού, μέσα από το πρίσμα των ψηφιακών παιχνιδιών, της διαδραστικής αφήγησης και της καλλιτεχνικής έκφρασης.
Διαθέτει πολυετή εμπειρία στη διδασκαλία μαθημάτων Πληροφορικής και Προγραμματισμού (από το 2006), σε διαφορετικά ηλικιακά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, ενώ έχει διακριθεί με μαθητές του σε εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς σχεδιασμού ψηφιακών παιχνιδιών. Για περισσότερα από δέκα χρόνια υπήρξε ενεργό μέλος της πρωτοβουλίας EU Code Week, ως Εθνικός Πρεσβευτής, προωθώντας τη δημιουργική διδασκαλία του προγραμματισμού μέσω παιχνιδιών και διαδραστικών δραστηριοτήτων.
Έχει επιβλέψει και συνεπιβλέψει πτυχιακές και μεταπτυχιακές εργασίες στους τομείς του game development και της εμψύχωσης χαρακτήρων, με εργαλεία όπως Unity, Ren’Py, Godot και Maya. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την ανάπτυξη ψηφιακών παιχνιδιών, τη μελέτη της εμπειρίας του παίκτη-χρήστη, την εμψύχωση ψηφιακών χαρακτήρων, την εκπαίδευση με παιχνίδια, τις διασυνδέσεις VR και performance, καθώς και τις πολιτισμικές εφαρμογές διαδραστικών και εμβυθιστικών τεχνολογιών.
Έχει δημοσιεύσει σε διεθνή περιοδικά και συνέδρια, ενώ δραστηριοποιείται ως συντάκτης και επιμελητής σε έγκυρες διεθνείς επιστημονικές εκδόσεις. Είναι μέλος των οργανισμών ACM, SIGCHI (και CHIGreece), SIGGRAPH, SIGCSE, DiGRA (και του Δ.Σ. της DiGRA CEE), IGDA και ASIFA Hellas.
Τον Οκτώβριο του 2024 συνδιοργάνωσε το διεθνές συνέδριο CEEGS 2024 στο Ναύπλιο με θέμα «Reimagining Games, Art, and Performativity», εστιάζοντας στις δημιουργικές διασταυρώσεις μεταξύ παιχνιδιών και τέχνης.
Dr. Anastasios Theodoropoulos is Assistant Professor at the Department of Performing and Digital Arts, University of the Peloponnese, where he teaches and researches in the fields of digital game development, immersive technologies, human-machine interaction, and character animation in digital environments. His academic and research work focuses on the creative application of game mechanics in education, virtual reality, and the arts.
His doctoral dissertation explored innovative teaching methodologies and the use of digital games for learning programming fundamentals, while his postdoctoral research specialized in developing personalized games to support computational thinking. As a research associate at the HCI-VR Lab, he contributes to projects that examine the relationship between technology, user experience, and culture through the lenses of digital games, interactive storytelling, and artistic expression.
He has extensive experience teaching computer science and programming (since 2006) in diverse age groups and cultural contexts and has received awards in national and international educational game design competitions together with his students. For over a decade, he was actively involved in the EU Code Week initiative as a National Ambassador, promoting the creative teaching of programming through games and interactive activities.
He has supervised and co-supervised undergraduate and postgraduate theses in the fields of game development and character animation, using tools such as Unity, Ren’Py, Godot, and Maya. His research interests include digital game development, player/user experience, digital character animation, game-based learning, VR-performance intersections, and the cultural applications of interactive and immersive technologies.
He has published in international journals and conferences and is active as an editor and reviewer in leading academic publications. He is a member of ACM, SIGCHI (and CHIGreece), SIGGRAPH, SIGCSE, DiGRA (and a board member of DiGRA CEE), IGDA, and ASIFA Hellas.
In October 2024, he co-organized the international conference CEEGS 2024 in Nafplio, titled “Reimagining Games, Art, and Performativity”, focusing on the creative intersections between games and the arts.
- Theodoropoulos, A., Ntetzonai, M. I., & Aggelakos, Y. (2025, June). Virtual Memories of Displacement: A Narrative Game in VR Exploring Refugee Stories through Symbolic Interaction. In Abstract Proceedings of DiGRA 2025: Games at the Crossroads.
- Theodoropoulos, A., Roinioti, E., Papadopoulos, P., & Lepouras, G. (2025). Prometheus Unbound: Embodied Gaming in a VR Cave Environment. CEEGS 2024, University of the Peloponnese. https://doi.org/10.26263/P7PR-TF04
- Theodoropoulos, A., Vrellis, C., Papadopoulos, P. & Lepouras, G. (2024). Pixel Prodigy: Exploring the Role of AI Tools in the Art of Game Design and Development. In 2d 3ai international symposium - Art in the Age of Artificial Intelligence. Corfu, Greece, 2024/5.
- Theodoropoulos, A., Stavropoulou, D., Papadopoulos, P., Platis, N., & Lepouras, G. (2023, May). Developing an interactive VR CAVE for immersive shared gaming experiences. In Virtual Worlds (Vol. 2, No. 2, pp. 162-181). MDPI.
- Theodoropoulos, A., & Antoniou, A. (2022). VR games in cultural heritage: A systematic review of the emerging fields of virtual reality and culture games. Applied Sciences, 12(17), 8476.
- Theodoropoulos, A., Poulopoulos, V., & Lepouras, G. (2021). Towards a framework for adaptive gameplay in serious games that teach programming: association between computational thinking and cognitive style. In Educating Engineers for Future Industrial Revolutions: Proceedings of the 23rd International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL2020), Volume 1 23 (pp. 530-541). Springer International Publishing
- Theodoropoulos, A., & Lepouras, G. (2021). Augmented Reality and programming education: A systematic review. International Journal of Child-Computer Interaction, 30, 100335.
- Theodoropoulos, A., Antoniou, A., & Lepouras, G. (2016). How do different cognitive styles affect learning programming? Insights from a game-based approach in Greek schools. ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 17(1), 1-25.