Η Έλενα Παπαλεξίου είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με ειδίκευση στη γενετική των παραστατικών τεχνών, την παραστασιολογία και τις ψηφιακές ανθρωπιστικές επιστήμες και τέχνες.
Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος από το Πανεπιστήμιο Sorbonne-Paris IV, συγγραφέας τριών μονογραφιών και πολυάριθμων άρθρων, καθώς και επιμελήτρια ενός συλλογικού τόμου.
Ως επισκέπτρια ερευνήτρια και υπότροφος του ιδρύματος Fulbright, έχει διεξαγάγει έρευνα στο αμερικανικό Πανεπιστήμιο Stanford (Department of Classics & Department of Theater and Performance Studies, 2014-2015).
Διαθέτει ευρεία εμπειρία στο πεδίο της πολιτιστικής τεκμηρίωσης και του ψηφιακού πολιτισμού, καθώς και στην κατάρτιση ερευνητικών προτάσεων, τη διαχείριση ερευνητικών έργων και τη διεύθυνση ερευνητικών ομάδων.
Είναι Επιστημονικώς Υπεύθυνη δύο υπό εξέλιξη ερευνητικών έργων:
α) Θυμέλη. Ένα Δυναμικό Πολυμεσικό Λεξικό Ανοικτής Πρόσβασης για τις Παραστατικές Τέχνες (Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας – ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ., στο πλαίσιο της Υποδράσης 2 της Προκήρυξης «Χρηματοδότηση της Βασικής Έρευνας - Οριζόντια υποστήριξη όλων των Επιστημών, 2024-2025) και β) Επιστημονική Τεκμηρίωση Αρχείου Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (ΕΣΠΑ 2020-2024).
Επίσης έχει διατελέσει Επιστημονική Υπεύθυνη των χρηματοδοτούμενων ερευνητικών έργων α) Γένεσις. Παραστατικές Τέχνες: Γενετική Έρευνα και Ψηφιακή Οπτικοποίηση (Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας – ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ., στο πλαίσιο της «1ης Προκήρυξης ερευνητικών έργων για την ενίσχυση των μελών ΔΕΠ και Ερευνητών/τριών και την προμήθεια ερευνητικού εξοπλισμού μεγάλης αξίας», 2020-2024), β) Αρχείο Δημήτρη Παπαϊωάννου. Τεκμηρίωση, Ψηφιοποίηση, Καινοτόμες Εφαρμογές Έρευνας και Προβολής, χρηματοδότηση: Υπουργείο Πολιτισμού, στο πλαίσιο της δράσης «Ψηφιακός Πολιτισμός» (2020-2023) ,καθώς και των των ευρωπαϊκών διακρατικών έργων CREARCH - CReative European ARCHives as innovative cultural hubs και ARGOS - Actes de Création et Dynamiques de Collaborations Croisées dans les Arts de la Scène (και τα δύο στο πλαίσιο των Προγραμμάτων «Creative Europe» 2018-2021).
Από το 2018 είναι εθνική εκπρόσωπος (Greek national ambassador) στον ευρωπαϊκό οργανισμό Time Machine, ο οποίος δραστηριοποιείται στο διεπιστημονικό πεδίο της ψηφιακής τεχνολογίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Έχει διατελέσει μέλος της κύριας ερευνητικής ομάδας του ερευνητικού προγράμματος ARCH-Αριστεία ΙΙ: Αρχειακή Έρευνα και Πολιτιστική Κληρονομιά (Πανεπιστήμιο Αθηνών και συνεργαζόμενα ιδρύματα, 2014-2015) με αντικείμενο το αρχείο του Romeo Castellucci και της Socìetas Raffaello Sanzio. Σήμερα είναι ακαδημαϊκή υπεύθυνη του αρχείου αυτού και διευθύνει την οικεία ομάδα εργασίας. Χάρη σε αυτήν την ερευνητική εργασία, το αρχείο της Socìetas Raffaello Sanzio αναγορεύθηκε εθνική συλλογή εξέχουσας πολιτιστικής σημασίας από το Ιταλικό Υπουργείο Πολιτισμού (2015).
Eleni Papalexiou is associate professor at the Department of Theatre Studies, School of Fine Arts, University of the Peloponnese (UoP), specialized in Theatre Genetics, Performance Analysis, as well as Digital Humanities and Arts. She holds a Ph.D. from Université Sorbonne-Paris IV. As a Fulbright visiting scholar she conducted research at Stanford University (Department of Classics & Department of Theater and Performance Studies, 2014-2015).
She has worked intensively on cultural documentation and the digital visualization of the performing arts. She is Principal Investigator of three running research projects: a) Genesis. Genetic Research and Digital Visualization in the Performing Arts, funded by the Hellenic Foundation for Research and Innovation (2020-2023), b) The Archive of Dimitris Papaioannou, funded by the Greek Ministry of Culture (2021-2023) and c) Scientific Documentation of the Athens and Epidaurus Festival, funded by NSRF (2023-2024). She was also Principal Investigator (on behalf of the UoP) of the European Projects CREARCH: Creative European Archives as Innovative Cultural Hubs and ARGOS: Actes de Création et Dynamiques de Collaborations Croisées – Arts de la Scène (Creative Europe Cooperation Projects 2018-2021).
From 2018 she is the Greek national ambassador in the Time Machine Organisation, a leading international organisation for cooperation in technology, science and cultural heritage.
She was the main researcher of the research project ARCH: Archival Research and Cultural Heritage, concerning the archive of the theatre director Romeo Castellucci and the Socìetas Raffaello Sanzio. Today she is academic consultant and curator of the above-mentioned archive.
She has published widely on contemporary theatre and performance analysis and has given numerous papers and invited lectures in international conferences.
Performing Arts; Theatre; Theatre Studies; Performance Analysis; Theatre Genetics; Contemporary Art; Greek Drama on the Contemporary Stage; Digital Arts and Humanities; Cultural documentation.
Α) Βιβλία
- Παπαλεξίου, Έ. (επιμ.-2022). Δημιουργικά Αρχεία ως Ζωντανά Τοπία Μνήμης στην Ψηφιακή Εποχή, Αθήνα: FagottoBooks [ISBN: 978-960-6685-92-7].
- Παπαλεξίου, Έ. (2009). Romeo Castellucci | Socìetas Raffaello Sanzio: Όταν ο λόγος μετατρέπεται σε ύλη, Αθήνα: Πλέθρον [ISBN: 9789603481959].
- Papalexiou, E. (2005). La tragédie grecque sur la scène contemporaine, Lille : ANRT, Université de Lille [ISBN: 9782729564445].
Β) Άρθρα & Κεφάλαια (σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους μετά από κρίση)
- Papalexiou, Eleni & Avra Xepapadakou (2023). « Sur les traces de l’Orestie (une comédie organique ?) de Romeo Castellucci: De sa conception (1995) à sa reprise (2015) », in : Parcours de génétique théâtrale : brouillons, variations et transpositions, Sophie Lucet & Ana-Clara Santos (eds), Paris : Le Manuscrit, 99-128.
- Papalexiou, E. (2022). « Usages du prosopeion dans les représentations de la tragédie grecque du XXe siècle », Le masque scénique dans l’antiquité, Giulia Filacanapa & Guy Freixe & Brigitte Le Guen (eds), σειρά: A la croisée des Arts de la maison, Montpellier: Editions Deuxième Epoque, 322-336.
- Παπαλεξίου, Ε. (2022), «Τεχνολογίες αιχμής και συνεργατικά ερευνητικά εγχειρήματα στην υπηρεσία της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς», Δημιουργικά Αρχεία ως Ζωντανά Τοπία Μνήμης στην Ψηφιακή Εποχή, Έ. Παπαλεξιου (επιμ.), Αθήνα: CR.E.ARCH.-FagottoBooks, 147-360.
- Παπαλεξίου, Ε. & Α. Ξεπαπαδάκου (2022), «Ιχνηλατώντας το παρελθόν. Το αρχείο του Romeo Castellucci και της Socìetas Raffaello Sanzio: μία συμβολή στην ιστορία του Ευρωπαϊκού Θεάτρου», Δημιουργικά Αρχεία ως Ζωντανά Τοπία Μνήμης στην Ψηφιακή Εποχή, Έ. Παπαλεξιου (επιμ.), Αθήνα: CR.E.ARCH.-FagottoBooks, 147-194.
- Lemić, V. & E. Papalexiou & S. Riolo & T. Štefanac & R. Straatman & V. Vraka & A. Xepapadakou & A. Zappulli (2022). «Δημιουργικά Αρχεία ως Καινοτόμες Εστίες Πολιτισμού: Ένας διάλογος μεταξύ χωρών και πολιτισμών από το χαρτί στα πολυμέσα», Δημιουργικά Αρχεία ως Ζωντανά Τοπία Μνήμης στην Ψηφιακή Εποχή, Έ. Παπαλεξιου (επιμ.), Αθήνα: CR.E.ARCH.-FagottoBooks, 29-106.
- Papalexiou, E. & A. Xepapadakou & V. Vraka (2021). « L’archive théâtrale de la Socìetas Raffaello Sanzio : un pèlerinage à la matière », in : Fabriques, expériences et archives du spectacle vivant, Sophie Lucet, Bénédicte Boisson & Marion Denizot (eds), Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 501-512.
- Papalexiou, E. (2020). “Towards a Model of Digital Narration of the Creative Process of Performance”, European Journal of Theatre and Performance, issue 2, 2020, 376-423.
- Papalexiou, E. (2018). “Romeo Castellucci or the Visionary of the non-Visual”, The Great European Stage Directors: Bausch, Castellucci, Fabre, Luk Van den Dries & Timmy de Laet (eds), vol. 8, London: Bloomsbury Methuen, 87-117 & 204-212.
- Papalexiou, E. (2015). «Nyx Teleia. Nella notte profonda del mondo greco antico», Toccare il reale. L’arte di Romeo Castellucci, Piersandra Di Matteo (ed.), Napoli: Cronopio, 21-34.
- Papalexiou, E. (2015). “The Dramaturgies of the Gaze: Strategies of Vision and Optical Revelations in the Theatre of Romeo Castellucci and the Socìetas Raffaello Sanzio”, Theatre as Voyeurism. The Pleasures of Watching, George Rodosthenous (ed.), London: Palgrave-Macmillan, 50-68.
- Papalexiou, E. (2013). « Le corps souffrant sur la scène d’aujourd’hui », in : La mort et le corps dans les arts aujourd’hui, Sylvia Girel & Fabienne Soldini (eds), L’Harmattan, Collection Logique Sociales, 449-462.
- Παπαλεξίου, Ε. (2012). «Το πολιτικό θέατρο του Rodrigo García», στην έκδοση Rodrigo García, Είστε όλοι σας καθάρματα, Αθήνα: Αιγόκερως, 71-79.
- Papalexiou, E. (2011). « Le corps comme matière dramatique dans le théâtre de Romeo Castellucci », Prospero European Review. Theatre and Research, 2.
- Papalexiou, E. (2011). «Ecce Homo», Theater der Zeit, Ιανουάριος 2011, 67.
- Papalexiou, E. (2011). « L’actualité politique dans les représentations contemporaines de la tragédie grecque », in : Théâtres politiques en mouvements, Christine Douxami (ed.), Collection MSHE Ledoux, Presses Universitaires de Franche-Comté, 305-315.
- Papalexiou, E. (2010). « Mises en scènes contemporaines d’Antigone », in : Les Antigones Contemporaines (de 1945 à nos jours), Rose Duroux & Stéphanie Urdician (eds), Presses Universitaires Blaise Pascal, Collection Mythographies et sociétés, premier trimestre 2010, 89-103.
- Παπαλεξίου, E. (2009). «Σύγχρονη Σκηνή και Αρχαία Τραγωδία», Επιστημονική Επιθεώρηση Τεχνών του Θεάματος 1, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου-Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 225-244.
- Παπαλεξίου, Ε. (2009). «Socìetas Raffaello Sanzio: Εικονοκλασία και αναζήτηση φόρμας», Θεατρογραφίες, 15, 19-23.
- Papalexiou, E. (2008). « Violences sur la scène contemporaine : nécessité ou gratuité ?», L’Annuaire Théâtral, 43-44, Printemps-automne 2008, 181-188.
- Papalexiou, E. (2006). « Mythologies sonores et visuelles », Coulisses, 34, Presses Universitaires de Franche-Comté, Octobre 2006, 215-226.
Γ) ΑΡΘΡΑ (μετά από κρίση σε πρακτικά συνεδρίων)
- Παπαλεξίου, Ε. [2024]. «Προς μία μεθοδολογία καταγραφής, ερμηνείας και αφήγησης της δημιουργικής διαδικασίας: το παράδειγμα του Εγκάρσιου Προσανατολισμού του Δημήτρη Παπαϊωάννου». Πρακτικά του συνεδρίου Προσεγγίζοντας το έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου: από το οικείο στο οικουμενικό, Υπό έκδοση.
- Xepapadakou, A. & E. Papalexiou [2024]. “The Participatory Observation in Cesena”. Congrès international Argos : Observatoire européen des processus de création dans les arts de la scène. Présentation, résultats et perspectives, Rennes : PUR. Υπό έκδοση.
- Παπαλεξίου, Ε. (2023). «Μεταμορφώσεις της Μήδειας στη σύγχρονη σκηνή», Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Αρχαίου Δράματος: Το θείον και η πόλις στον Ευριπίδη, Α. Μαρκαντωνάτος, Β. Γεωργοπούλου, Δ. Κοσμοπούλου (επιμ.), Αθήνα: Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, 203-222.
- Παπαλεξίου, Ε. (2021). «Ανθρωπόμορφα ρομπότ επί σκηνής. Εικόνες από ένα κοντινό μέλλον», στα Πρακτικά του ΣΤ΄ Πανελληνίου Θεατρολογικού Συνεδρίου: Θέατρο και Ετερότητα, Θεωρία, Δραματουργία και Θεατρική Πρακτική, Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου, Β. Γεωργοπούλου, Ι. Καραμάνου, Μ. Κοτζαμάνη, Θ. Μπλέσιος (επιμ.), τόμος Γ΄, Ναύπλιο: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών-Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, 183-200.
- Παπαλεξίου, Έλενα & Αύρα Ξεπαπαδάκου & Βάλια Βράκα (2019). «Το ζωντανό αρχείο. Καταγράφοντας τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία στην ψηφιακή εποχή», Τρίτο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψηφιακής Πολιτιστικής Κληρονομιάς-EuroMed 2019, Βόλος: Δίκτυο Περραιβία, 736-741.
- Papalexiou, E. (2013). « Le chœur antique et ses aspects divers sur la scène contemporaine », Présence de la danse dans l’antiquité – Présence de l’antiquité dans la danse, Caesarodunum, XLII - XLIII, 281-295.
- Papalexiou, E. (2012). “The body as dramatic material in the theatre of Romeo Castellucci”, Utopia and Critical Thinking in the Creative Process, Besançon: Les Solitaires Intempestifs, 75-88.
- Παπαλεξίου, Ε. (2011). «Romeo Castellucci: Η αμφισβήτηση της υποκριτικής», Ο ηθοποιός και η τέχνη της υποκριτικής: Θεωρία και πράξη, ιστορία και παρόν, Γ. Ιωαννίδης (επιμ.), Αθήνα: Πανεπιστήμιο Αθηνών-Τμήμα Θεατρικών Σπουδών & Ergo, 275-288.
- Papalexiou, E. (2010). « Le mythe de Prométhée et ses représentations contemporaines », Créatures et Créateurs de Prométhée, Presses Universitaires de Nancy, 291-300.
- Papalexiou, E. (2005). «Le théâtre politique de Rodrigo García», Centre de Recherche sur l’Histoire du Théâtre, Paris IV-Sorbonne.
Δ) ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ, ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
- Παπαλεξίου, Ε. (2020). Σημείωμα στο οπισθόφυλλο της έκδοσης: Angeliki Avgitidou, Performance art: the basics, Thessaloniki: University Studio Press.
- Papalexiou, E. (2019). Book review: Walter Puchner, Folk Theatre Studies Ι-II,European Journal of Theatre and Performance, 1, January 2019.
- Papalexiou, E. (2019). Book review: Avra Xepapadakou, Pavlos Carrer, European Journal of Theatre and Performance, 1, January 2019.
- Papalexiou, E. (2012). Βιβλιοκρισία: Anna Tabaki & Walter Puchner (eds), First International Conference. Theatre and Theatre Studies in the 21st Century, Comparaison / Σύγκριση, 22, Φεβρουάριος 2012, 109-113 (στα γαλλικά).
E) ΑΛΛΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
- Παπαλεξίου, Ε. (2023). «Romeo Castellucci: Προς Ελευσίνα», στο έντυπο πρόγραμμα της παράστασης Μα, Ελευσίνα: Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2023, 6-7. Το κείμενο δημοσιεύεται και στα αγγλικά με τίτλο: “Romeo Castellucci: To Eleusis”.
- Παπαλεξίου, Ε. (2020). «Ταξιδεύοντας στον χρόνο. Time Machine: η τεχνολογία για την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης», The Books’ Journal, 112, Οκτώβριος 2020, 36-37.
- Papalexiou, E. & A. Xepapadakou (2020). «Stvaranje arhiva suvremenih izvedbenih umjetnosti - Arhiv Romea Castelluccija i kazališne skupine Socìetas Raffaello Sanzio», @rhivi, 7/2020, 17-18.
- Papalexiou, E. (2019). “Julius Caesar. Spared Parts. Dramatic intervention on W. Shakespeare”, στο έντυπο πρόγραμμα Kypria International Festival, Οκτώβριος 2019.
- Παπαλεξίου, Ε. (2019). «Τέχνη και ουτοπία σε σκοτεινό γκαράζ», Τέχνες-Η Καθημερινή, 04.08.2019, 11.
- Papalexiou, E. (2019). “Program Notes: Democracy in America”, Peak Performances, Montclair State University, 9-12 May 2019.
- Papalexiou, E., (2018). “Democracy in America | Teatro Municipal São Luiz”, Culturese. Boletim de Divulgação Cultural da Escola Superior de Educação de Lisboa, February-March 2018, 8-9.
- Παπαλεξίου, Ε. (2017). «Φαρμακός ή Η Δημοκρατία στην Αμερική», The Books’ Journal, 79 (Ιούλιος-Αύγουστος 2017).
- Παπαλεξίου, Ε. (2017). «Romeo Castellucci, Η Δημοκρατία στην Αμερική», στο έντυπο πρόγραμμα Φεστιβάλ Αθηνών 2017, 199-201.
- Papalexiou, E. (2016). “Romeo Castellucci | Socìetas: Go down, Moses”, Festival de Otoño a Primavera, Madrid, 13-15 October 2016.
- Papalexiou, E. & Xepapadakou, A. (2016). “Raise the curtain! Digital Theatre archives”, Insights. Archives and people in the digital age, 2, 14. Επίσης δημοσιευμένο σε γερμανόγλωσση εκδοχή: “Vorhang auf! Theaterarchiv digital”, Insights. Archive und Menschen im digitalen Zeithalter, 2/2016, 14.
- Papalexiou, E. (2016). “Go down, Moses”, Helsingin juhlaviikot, Helsinki, 19-20 August 2016.
- Papalexiou, E. (2016). “Romeo Castellucci, Go down, Moses”, Peak Performances, Montclair State University, 9-12 June 2016.
- Παπαλεξίου, Ε. (2016). «Rodrigo García. 4», στο έντυπο πρόγραμμα Φεστιβάλ Αθηνών 2016, Αθήνα, 58-59.
- Παπαλεξίου, Ε. (2016). «Romeo Castellucci | Socìetas Raffaello Sanzio: Ιούλιος Καίσαρ. Σπαράγματα. Δραματική παρέμβαση με αφορμή το έργο του Σαίξπηρ», στο έντυπο πρόγραμμα Φεστιβάλ Αθηνών 2016, Αθήνα, 12-13.
- Παπαλεξίου, E. (2015). «Συλλαμβάνοντας τη νέα εικόνα του κόσμου», ΕΦ, 44, 25 Ιουνίου 2015, 6-9.
- Παπαλεξίου, E. (2015). «Homo Spectator», στο έντυπο πρόγραμμα Φεστιβάλ Αθηνών 2015, Αθήνα, 34-35.
- Παπαλεξίου, Ε. (2015). «Το πολιτικό θέατρο του Rodrigo García», Εταιρεία Θεάτρου «Παίκτες», Rodrigo García, Αγόρασα ένα φτυάρι από το ΙΚΕΑ για να σκάψω τον τάφο μου, θέατρο Προσκήνιο, Αθήνα, Μάρτιος 2015.
- Παπαλεξίου, Ε. (2011). «Περί της εννοίας του προσώπου του Υιού του Θεού», στο έντυπο πρόγραμμα Φεστιβάλ Αθηνών 2011, Αθήνα, 32-33.